Succesvol ondernemerschap komt voort uit persoonlijke Passie, een ‘authentieke gedrevenheid’. Passie is een van de belangrijkste pijlers die een ondernemer tot een succesvol ondernemer maakt.

De ondernemer doet dus gewoon wat hij/zij ’te doen heeft’. Heel vaak zelfs zonder doel. Hohoho, hoor ik de lezer denken: succesvolle ondernemers zijn toch uitermate doelgericht? Nee, een ondernemer is vaak helemaal niet doelgericht! Ook een succesvolle niet. Ondernemers lijken doelgericht en dat heeft alles te maken met ‘voorbeelding’, een samenvoeging van voorbeeld en verbeelding.

Er was eens een jonge ondernemer, die mij om hulp vroeg bij het uitwerken van een strategische visie. Voordat hij op zakenreis naar Italië ging, gaf ik hem de opdracht om iets mee terug te nemen wat zijn visie op zijn bedrijf het best verbeeldde. In de eerstvolgende bijeenkomst overhandigde hij mij vol enthousiasme een ansichtkaart met een foto van Piazza Santa Croce in Florence. Prachtige gebouwen, vriendelijke terrasjes en boven alles het Italiaanse ‘dolce vita’.

Dit was hoe hij zijn onderneming het liefste zag en waar hij warm voor liep: ‘a nice place to be’, voor iedereen die binnenstapt. Waar esthetische schoonheid een belangrijke rol speelt, transparant en toegankelijk voor alle zakelijke partners, servicegericht en zorgenvrij voor klanten. Het is niet moeilijk voor te stellen dat alle MT-leden zich bij het presenteren van de foto snel konden invoelen wat de bedoeling was van hun voortrekker. En ze verenigden zich moeiteloos in de praktische invulling van het plaatje voor het bedrijf. Niet uit dwang, maar uit verlangen naar dat aanlokkelijke perspectief.

In dit voorbeeld is het succes van de ondernemer afhankelijk van twee zaken. Op de eerste plaats is dat de mate waarin hij zelf een aansprekend beeld van het resultaat voor ogen heeft. Hij hoeft niet persé te weten waar dat ligt en hoe hij er moet komen. Dat kan een aantrekkelijk plaatje zijn, of een verhaal, een ‘story’. De eerste sleutel is een heldere, warme en persoonlijke verbeelding ervan.

Op de tweede plaats is het succes ook het gevolg van de manier waarop de ondernemer zich vervolgens als leider gedraagt. Als een ‘sprekend’ – of liever niet-sprekend, maar acterend – voorbeeld, waarin hij laat zien dat het hem serieus is. De tweede sleutel naar het succes ligt in het heilige geloof in die verbeelding.

Met deze twee ingrediënten deelt hij zijn passie en toekomstbeeld en laat hij de weg waarop hij dat wil bereiken mede over aan de anderen. Zij ‘zien’ hun meest waardevolle aandeel in het proces en zo wordt alle energie gekanaliseerd. Vervolgens doen zij niets meer dan het samen invullen van de details. Volgens de Trial and Error -methode.

Op deze wijze realiseert de gehele onderneming het beeld. Simpel. Zonder een gekunsteld ‘mission statement’, zonder uitleg, de overdaad aan woorden welke je de energie ontnemen. Iets dat spreekt tot de spreekwoordelijke verbeelding is krachtiger dan een rationeel doel waarbij niemand een gevoel heeft.